Starchallenge

Starchallenge

Starchallengebloggen

Här kommer utvecklingsprat, små nyheter och annat som har med rollspelet Starchallenge att göra.

Statusuppdatering v7

StarchallengePosted by Niklas Sun, February 20, 2011 13:26:42
Hej,

Jag har inte hunnit med Starchallenge på ett tag för en hel massa grejer har hänt i företaget - det om något är ett mastodont projekt och jag hoppas kunna berätta om det någon gång men det är huge. Sen är jag för trött just nu. Och ganska less på system. För vet ni vad jag gjort? Jag tog helt sonika och gav upp gällande mitt system som hela tiden haft fokus på Tid. Jag har kastat ut Tid som faktor i systemet. Och det Tid har funnits med sedan 4 år tillbaka. Så varför har jag gjort det? Funkar det inte med en tidsvariabel? Jo det gör det oavsett vad alla belackare säger. Det går att använda tid i slagen och det går att få en del olika outcomes genom att ta med tid. Men det gör systemet tyngre och det är inte det jag vill. Det gör det också svårare att få resten av slaget intressant och man får några buggar. De går att lösa men det är då det blir tyngre. Men det största skälet är att satsningssystemet inte känns så roligt längre. Strid är tråkigt i en massa rollspel. Däremot är strid en intressant konflikt som påverkar en hel del hos karaktären, dels fysiskt och dels mentalt. Men själva stridsupplevelsen måste kännas rolig. Jag har tittat på några varianter och kopierade en hel del och ändrade lite och ska testa om det verkar så kul som det såg ut.

Sen fick jag en kommentar av Sune som tyckte att Starchallenge kändes väldigt spretigt med vildmagi, scifi och fordonsstrid. Jag fattar inte sånt där. Vad då spretigt? Magi är coolt. Men ovanligt. Just nu har jag inte så mycket fokus på det där. Det känns som att jag närmar mig StarWars. Samma riddartänk men inte alls Jedistuket. Jag vet inte.

Fordonsstrider är väl självklart i en scifi värld. Grejen är ju att jag inte ska ha en massa tyngd på fordonsstriden. Däremot ska jag faktiskt försöka göra fordonsstrid roligt och har fått lite synpunkter på detta på rollspel.nu.

Men spretigt alltså? I min värld är det där prettosnack (förlåt Sune). Om jag spelar ett spel får det gärna ha en massa funktioner inbyggda så länge det är KUL! Tycker ni också det känns spretigt?

I min värld ser det ut så här: Du lever i en galax där ett mörkt hot hänger över galaxen, dels i form av en naturkatastrof och dels i form av en mörk makt som tagit sig till galaxen och nu tänker befolka den och göra den till sin - för att de måste. Världen är actionfylld och episk och de tillbehör som följer med den burgaren måste bli, att känslor och sociala samt mentala konflikter får stöd. Sen måste strid ha stöd - man mot man så väl som fordon. Sen är magi ett osäkert kapitel men jag gillar tanken på att magi är det som inte de mörka har tillgång till och som en av de få saker som håller dem stångna samtidigt som "magikerna" blir färre och färre. Magikerna i sig använder sig av det kaos som beskriver hela världsrymden och de är nog inte ens säkra på VAD de använder och frågan är vad det leder till. Det är också en konflikt i samhället - de som har respekt för magikerna och de som föraktar dem för att de river upp revor i tidrymden eller vad det kan bli. Alltså blir magi coolt. Och då fattar jag inte spretgrejen. Det känns som en konstruktion av rollspelsmakare som säkert äger sin riktighet för vissa grupper och inte för andra. Men kom gärna med er kritik.

Jag hoppas verkligen kunna speltesta snart men tiden är så knapp.


Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.