Starchallenge

Starchallenge

Starchallengebloggen

Här kommer utvecklingsprat, små nyheter och annat som har med rollspelet Starchallenge att göra.

Sociala konflikter, en blixt från klar himmel och speltest om en vecka

StarchallengePosted by Niklas Sun, December 12, 2010 18:01:53

De senaste veckans ämne har varit sociala konflikter i Starchallenge, eller Starchallenge Femte Generationen som är arbetsnamnet. Jag har alltså betat av Fysiska konflikter och syftet med det stavas Filmiskt. Jag var ute efter att nå en filmisk känsla mer än att skapa strategisystem i tärningsmekaniken vilket jag TRODDE jag var ute efter men mitt lååånga Excelarbete visade att... det var jag inte alls. Jag vill inte bokföra och räkna tärningar - Jag vill vråla: Jag hoppar upp i splitt och knockar de där två vakterna. Sen vill jag inte fundera för mycket kring hur, var, varför, om...så, utan mer buckla på men med ett visst mått av att se helheter och utnyttja möjligheter.

Så nu är det systemet klart och jag tror det ska fungera. Punkt 1 av 6 alltså. Så då gick turen till Sociala konflikter. Det visade sig lite mer marigt än jag tänkt. Jag har ju fått inspiration från Noirs system och kände direkt: Det här är ju magi. Men sen upptäckte jag att det finns mer än det jag fått reda på om Noir. Och då jag började skissa på hur man eskalerar eller går ner i nivåer i sociala konflikter (från Ogillande till Avsky eller från Gillande till Vänskap ung) så insåg jag att det fanns fler parametrar som ligger och skvalpar i karaktärsgenereringsskisserna som faktiskt måste involveras i sociala konflikter. Mål och Relationer var två sådana variabler.

Till skillnad från de fysiska konflikterna där jag i alla fall designat ett tiotal sådana system och känner mig lite hemma så har jag aldrig petat i sociala konflikter mer än att jag hade något system med "Inre Psykiska Poäng" redan i SCV3 1990. Sen hade jag tankar på olika relationer i Light Edition - de var ganska vaga dock. Där Light Edition var mer fokuserat på mycket fritt berättande skruvar jag åt tumskruvarna lite mer i Femte Generationen dock inte lika mycket som i STAR versionen (många versioner det blivit). Det här tillsammans gör att det är nytt för mig och svåröverblickat och jag vet inte ens om det blir kul med sociala konflikter men jag hoppas det. Regelverket kommer styra spelarna att spela ut mer genom att faktiskt svartpå vitt definiera vad man tycker om varandra vid spelbordet samt SLP och platser.

SÅ. Så här ser tidsplanen för Starchallenge Femte Generationen ut:

1= Fysiska konflikter = Check
2= Sociala konflikter = Pågående
3 Speltest på dessa om en vecka om jag hinner klart.
4 Interpersonella konflikter
5 Skadesystemet
6 Karaktärsgenerering
7 Skicka iväg de första grunderna till speltestare
8Fordonsstrid
9 Skriva om delar av världen
10 Feed back från spelgrupper
11 Köra en dialog med dessa grupper
12 Börja skriva ner de färdiga reglerna
13 Korra reglerna

14 Bestämma och föra in illustrationer
15 Sätta
16 Trycka
17 Distrubution och försäljning

Jisses, ska jag göra allt det där? Ni får fan gilla mitt spel!

Sen ska en annan rollspelsmakare börja känna på de första konfliktsystemen, sociala och fysiska på söndag. Det ska bli väldigt spännande att se hur det funkar och vad som behöver göras om.

Blixten från den klara himmeln kom från SveRok där jag nu fått en speltestgrupp till. Det gör staben "Starchallengemedarbetare" totalt till korrläsare, 2 spelgrupper, en illustratör och en som ska sätta spelet åt mig. Wow! Det är riktigt coolt. Min gamla idé från 1984.