Starchallenge

Starchallenge

Starchallengebloggen

Här kommer utvecklingsprat, små nyheter och annat som har med rollspelet Starchallenge att göra.

Framstegsrapport

StarchallengePosted by Niklas Mon, May 23, 2011 22:32:13
Starchallenge regelkärna är klar och speltestad grovt! Nu kommer reglerna läggas upp på googledocs till de som sagt att de vill prova på spelet. Världen är helt ofärdig så speltestarna kommer få ge reglerna en testdrive. Reglerna blev mellan 120-130 sidor vilket är en rejäl bantning från de 1500 sidor förrförra versionen låg på och en dryg tredjedel av förra versionens regelmassa. Kortare regler än så här har jag aldrig skrivit, inte ens i den första versionen som iofs var handskriven.

En av speltestarna i veckan som har erfarenhet från 10-15 spel sa att det här var en av de bästa regelkärnorna han provat vilket gjorde mig riktigt nöjd. Jag ÄR nöjd. För att ge er en bild av vad jag tror mig uppnått så citerar jag en bit ur introduktionskapitlet:

"Då jag skapade Starchallenge hade jag följande fokus: Fantasyvärld i rymden. En komplex väl sammansatt värld. Fartfyllda konfliksystem. Konfliktsystem som är strömlinjeformade men fokuserar på sex förutbestämda konfliktområden. Strömlinjeforma spelet. Ett stridsystem som lyfter bort pingpongstirder (jag attackerar – du parerar) och inför mängder av val som utnyttjar något annat än the good ol’ ”Jag skjuter” utan att det blir komplext. Systemet skulle också innehålla stress som kännetecknar strid där man inte vet vem som är fiende, vad som händer och vad som omger en. Samtidigt vill jag ha ett mått av taktik och ett stort mått av berättande. Och stridsystemet skulle fokusera på alternativ till ”jag dödar honom”. Istället ville jag visa på andra sätt att reda ut en konflikt och ge spelarna den makten. Ett skadesystem som direkt påverkar karaktären men som också ger spelaren inflytande över skadorna (det finns inget som är så tråkigt som begränsningar man inte kan påverka och just skadesystemen tenderar ofta bli sådana) med en twist som ökar spänningsmomentet. Ett system som tog vara på relationer och känslor och ett system som hade bra regler för sociala konflikter som inte var ”slå över Övertala” för att ge speliga alternativ till strid. Och till sist bort bort bort från regelböcker. Det koncentrat som behövs från regelböckerna ska rymmas på ett A4 eller två. Spelet skulle till sist fokusera på satsningar, karaktär och berättande".

Jag kommer nu snart kontakta illustratörerna men jag ska researcha lite kring inspiration för dem för dit jag vill ha världen. jag behöver också ge dem några tydliga uppgifter och hur jag vill ha illustrationerna. Jag är dem evigt tacksamma.

Jag siktar på att skriva världen under de närmsta 4-6 månaderna. Jag kommer ha ett speciellt upplägg på världen som jag återkommer till. Världen är scifi fantasy dvs fantasy in deep space. Smaka på ord som kaoskrigare, dimensionsriddare, mörkerherrar, giakspjut, solskepp... Då världen är klar, eller snarare under tiden, så ska korrläsarna få sitt. Jag hoppas kunna hitta några fler på rollspel.nu. Sen är det layout och sättning vilket jag också hoppas få hjälp med. Jag hoppas ha spelet layoutat och satt till årsskiftet eller strax därefter och distrubuera det ut i handeln under tidigt 2012 eller senast om knappt ett år.

Då kommer alltså skrivbordsprodukten från en tioåring finnas i handeln och det är för mig helt enormt! Inte för er. Men för mig. Och det är mitt mål att ta position som ett av Sveriges bästa scifispel. Då reglerna är ute så får vi se hur jag går vidare med produkter men faktum är att jag redan är rätt slut. Jag har jobbat på dagarna och sen till ett på nätterna med Starchallenge samtidigt som mitt företag fått investerare. Tack min familj!

Ska vi avsluta med några regelteasers? Okej...

1) Spelet har inga nivåer på skador eller kroppspoäng utan allt sköts av en konfliktklocka.

2) Fordonsstrid har ett enkelt system men jag har byggt ett snabba system som låter olika funktioner som sköts av olika spelare samarbeta genom att skaffa sig fördelar gentemot fienden.

3) Ett smidigt system för att hantera fienden där det är slut med att hålla reda på en massa krigares skador.

4) Ett konfliktsystem som ger mycket taktiska val och stor valfrihet på ett enkelt sätt.

Det får räcka så så länge men more to come... De som är intresserade att ta del av reglerna och kommentera dem kan mejla mig på niklas.gerholm@bredband.net.