Starchallenge

Starchallenge

Starchallengebloggen

Här kommer utvecklingsprat, små nyheter och annat som har med rollspelet Starchallenge att göra.

Att skriva rollspel: Svårigheter och konflikter

StarchallengePosted by Niklas Sun, January 23, 2011 16:10:28
Jag ska inte göra ett längre inlägg. Den här "skolan" är som sagt för de som är nyfikna på att skapa spel själva. Jag skriver inlägg då jag kommer på något så de är inte sorterade i någon speciell ordning. Däremot kanske det blir så efter en tid och om jag får någon respons på det här. Jag kan också rekommendera rpglab.net.

Lektion 2 handlar helt enkelt om hur svårt man bör göra det för rollpersonerna och spelarna. Nu talar jag inte om gåtor och mysterier utan om svårighetsgrader och skador. Vi har alla suttit på spelmöten där spelledaren säger efter alla misslyckats med ett slag: "Ingen av er lyckas". Och så uppstår ett dödläge som löses med att alla får "försöka igen" tills någon lyckas. I bästa fallet är det ett erfarenhetspoäng man i så fall slår om - inte att lyckas för det kommer någon att göra till slut i alla fall.

Då man skapar spel vill man ibland att det ska vara tufft att få en skada och att skador är dödliga. Inget fel i det men hur kul är det om rollpersonerna alltid är så pass skadade att det helt enkelt stoppar upp hela äventyrandet? Det är helt OK om spelarna får välja var de blir träffade för att på så sätt fördela skador så de inte är helt sårade hela tiden. Om slumpen får avgöra och slumpsystemet är elakt blir det sällan kul.

Samma sak med svårighetsgrader för färdigheter. Det är inte så KUL att misslyckas. Snarare är det kul då spelet förs framåt. Och en bra tumregel är att OM rollpersonen misslyckas bör spelet inte avstanna för den sakens skull - något annat som för storyn framåt bör inträffa. Det kanske inte är lika bra för rollpersonerna dock. Till exempel: De får inte upp dörren till grottans fortsättning. Då kommer en insektoid och en stor fight utspelar sig men det visar sig då man slainat insektoiden att man kan använda dess syrablod att fräta sönder låset till porten så de kan komma in.

Då du bygger dina äventyr - ha som grundregel att om någon misslyckas så inträffar något annat istället som för storyn framåt. Tänk filmiskt. Vad händer i en film då hjälten misslyckas med sin handling? Ibland leder det ill ond bråd död, ibland till en annan lösning, ibland till något som gör att man måste repetera ett annat steg. Men storyn stannar aldrig aldrig upp.