Starchallenge

Starchallenge

Starchallengebloggen

Här kommer utvecklingsprat, små nyheter och annat som har med rollspelet Starchallenge att göra.

Statusuppdatering vecka 1

StarchallengePosted by Niklas Sun, January 09, 2011 15:09:20
Hej igen! Så här på det nya året har jag tänkt att den här bloggen inte bara ska handla om Starchallenge utan om att göra rollspel överlag. Jag är inget proffs men jag är långt ifrån rookie så en del tips kan nog vara bra.

Jag har nu skrivit samtliga konfliktsystem och går vidare med skada som kommer att bli något alldeles annorlunda. Jag kommer arbeta så långt bort från bokförandet av KP eller Skador som möjligt och istället fokusera på vad en skada ger för effekt, vad skadan de facto är och hur den kan påverka en varelse. Exakt hur det här fungerar kommer jag beskriva i ett senare inlägg men skador kommer växa från att bara vara begränsande till att kunna ha en positiv inverkan på en rollperson - dels i stridens hetta men även på längre sikt, precis som i verkliga livet.

Det är märkligt hur dynamiskt rollspelsskapande är. Hur ena falangen direkt påverkar den andra. Och hur man når de insikter tidigare rollspelsmakare nått för länge sen. Grundegenskapernas vara eller icke vara till exempel. Jag har alltid slagits för dem. I morse kom jag på varför de inte behövs. Det är faktiskt möjligt att jag kommer skapa mitt första grundegenskapslösa spel.

Nåväl, Då skadorna är klara ska jag skriva rent konfliktsystemen och kontakta speltestarna som sagt. Då har vi faktiskt kommit en bra bit på väg. Vad det gäller karaktärsgenereringen så kommer jag behålla en hel del från förra versionen som en del av er känner till. Det kommer bli ett mycket fritt skapande av karaktär.

Sen har jag börjat längta efter fantasy. Inte så bra då man gör sci fi. :) Men jag tror jag ska köpa en fantasyvärld och hänga på Starchallenges regelmotor. Nu är konfliktsystemet för fysisk konflikt inte direkt realistiskt för en fantasyvärld där hand to hand combat är den vanligaste formen av strid men å andra sidan är jag inte ute efter realismen och den genrerelaterade buggen får nog hänga med.

Starchallenge fysiska konfliktsystem är faktiskt inte uppbyggt av modellen "långa svärdskamper", alltså den typ av stridssystem som kretsar kring att man inte delar ut ett slag och gör ett försvar. Tvärtom så fokuserar systemet kring snabba moment. Men systemet har heller inga tidsangivelser där en runda är x sekunder. En stridsrond kallas en c'bolt (uttalas kbolt) och en omgång består av x c'bolter beroende på hur spelarna spelar sina Tidstärningar. Jag har gjort ett ynka litet test med excel och initativbrädet men det första intrycket det gav var ändå att det kändes kul. Kul därför att det är mycket oförutsägbart system men vad du vet med dig är att ju fler tärningar du satsar desto större chans har du att lyckas med det du vill företa dig. Att vinna initativ, det vill säga äga stiden den här omgången, påverkar faktiskt mycket men det är långt ifrån självklart vem som vinner initativ. Även om man vinner initiativ är det heller långt ifrån säkert att det du företar dig faktiskt lyckas och även om det lyckas så kommer utfallet av din handling till sist regleras av hur många tärningar du redan spenderat. Se där en liten teaser för konfliktsystemet. Jag har kämpat med att få in tidsvariabeln ni börjar det betala sig.

Nu ska jag tillbaka till mina skador så att Sveriges största scifi spel blir klart nån gång.