Starchallenge

Starchallenge

Starchallengebloggen

Här kommer utvecklingsprat, små nyheter och annat som har med rollspelet Starchallenge att göra.

Mentala konflikter: Check, Recenssioner och en titt på etablerade spel

StarchallengePosted by Niklas Sat, January 01, 2011 12:09:45
Jisses vad all min fritid går åt till Starchallenge nu. Jag har ju så många som hjälper mig så jag känner mig mer eller mindre skyldig att få fram konceptet. De två sakerna som upptagit min tid är att definiera om Tidsmekaniken och se över hur Mentala konflikter (jag måste hitta ett nytt namn) påverkar karaktären.

I samband med att man bygger ETT av systemen så tvingas man ofta in i de andra. Det mäktiga med den här principen är att jag får känslan av att något "föds" fram. Saker som jag var osäker på löser sig plötsligt då jag konstruerar något på annat håll. Hur Välbefinnande ska förändras i takt med eskalerandet av sociala konflikter löste ut sig då jag började skissa på mentala konflikter. Skadesystemet föder sig bitvis självt då jag drar upp riktlinjer för Välbefinnande.

Tidsmekaniken har påpekats av flera. Nu har den manifisterats i ett initativbräde. Jag laddra upp en skiss på hur det ska se ut men det är en _skiss_. Jag sätter så klart Mattias på jobbet då jag bollat lite med honom. Men det ska inte göras förrän jag vet att mekaniken i grunden håller.

På tal om det. Nu ska skadesystemet till. Sen ska jag strukturera alla lösa dokument till en helhet och testa mekaniken själv. Och sen ska mina kära speltestare kontaktas för att få prova på skelettet. Jag hoppas kunna göra det här i slutet av januari. Jag ska nu avästta alla helgkvällar från och med mitten av janurai till Starchallenge också. TUUUUR att jag har en fantasyälskande fästmö.

Det här för mig in på ett litet besök jag förla i scifi bokhandeln här om dagen då jag skulle köpa presenter till min brorsöner (de är också mina speltestare men de har inte så mycket koll på rollspel ;) ). Jag bläddrade då för första gången i Noir, Skymningshem andra imperiet, En garde 3 och Coriolis bla. Att det fanns två svenska publicerade scifi spel visste jag inte. Coriolis kände jag inte till och jag började så klart konkurrenschecka spelet. Det visade sig ganska snabbt att spelmekaniken var rätt så basic för rollspel idag och att världen inte var så utbyggd som Starchallenge. Så för att klargöra så vad som skiljer Starchallenge från Andra Imperiet så är det mycket. Där Krille jobbat med taktikkort och mangaliknande setting så jobbar jag med flera olika typer av världar där man kan välja vilken setting som passar - men världarna hänger samman. Coriolis jobbar med ett fåtal världar och vad jag uppfattar som traditionell spelmekanik men det vet jag för lite om.

Spelmekaniken hos Starchallenge kommer inte vara strömlinjeformad utan varje system är anpassad utifrån respektive situation. Vi har snabbstrider med vanliga spelkort (eller illustrerade om man vill köpa eller skriva ut på fotopapper) och avancerade strider som inte jobbar med traditionellt "slå T20 mot SG" utan bygger in tidsaspekten som sagt och även utförandet av handlingen. Starchallenge kommer fokusera på att man kan sätta samman flera händelser i ett för att beskriva sin handling. Det är fokus på tempo, berättande och ett annorlunda sätt för att beskriva en strid. Jag _inte_ ett system som ska vara "lättare" och ett som ska vara "avancerat" som man kan välja (även om det så klart är möjligt). Men jag saknar spel där man kan ha spännande vaktstrider som går skitsnabbt och där vakter fungerar som i filmer: Jobbiga små hinder som inte spelar så stor roll. Det stridsystemets syfte är just att simulera shotdowns som då Luke mejar lite stormtroopers i en hangar. Det större systemet är till för att kunna göra taktiska val, få spännande moment, beskriva sin karaktärs handlingar på ett berättarmässigt sätt med mera och används då striderna är av direkt avgörande betydelse. Folk har sagt åt mig att det är helt fel att ha två system i ett och där förlorar jag flera spelare som inte "skulle ta i ett sånt spel med tång". Men det är det värt.

Fordonsstrider har jag snabbt kommit fram till en slags grund för. Det blir inte en massa taktiska val för det är inte min spelstil. Det kommer bli en spännande kortbaserad enkel variant. Jag skummade Coriolis rymdstridsystem och tyckte kunna utläsa att jag gjort mer avancerade system i tidigare versioner av Starchallenge och jag vet av erfarenhet att det där aldrig blir kul om man inte älskar bokförande och jag är inte revisor så fuck it!

Gällande världen i Andra... så vet jag inte något om den. Coriolis världar kollade jag lite snabbt. Det är innovativt må jag säga och det lärde mig också någotom vad Starchallenge ska bli.

Då det kom till layout och text så fattade jag några saker väldigt snabbt: Starchallenge ska bli lättviktat. Okej? INTE tunga regelmassor. Tunga regelmassor är trist trist trist. Och jag har gjort det. Starchallenge STAR var på 1600 sidor ex världen. Vem fan orkar läsa sånt där? Mitt krav är skyhögt: Ett innovativt nytt spelsystem som känns kul men som går mycket snabbt att lära sig. Noir fick jag ont i armen av att hålla så länge som jag gjorde det även om jag har sjukt otränad överkropp. En Garde 3 var också jättelikt. Mycket imponerande verk och Tina och Marco har verkligen lyckats med layout men jag vill inte vara en sådan pjäs (även om egot skulle svälla av storlek ;) ). Men min världsbok får gärna svälla.

Gällande språket är Det Andra imperiet som gäller. Krille skriver på ett sätt jag skulle vilja. Det är _enkelt_. Jag skulle kunna köpa imperiet bara för att lära mig språkstilen (och då har jag ändå skrivit för en tidning tidigare). Sen gillar jag det lilla anspråkslösa formatet.

Så jag har skissat lite på mina första tankar kring layout och hur jag vill ha det här uppbyggt. Ni ska få enkla men bra regler som går snabbt att lära. Sen, om det inte blir för dyrt, så kan ni köpa till världen. Eller skapa er egen. Världen ska separeras från regelboken som jag tänker idag.

Recensioner då? Ja helt kort har jag skummat igenom Fenix recensioner av rollspel och jag är livrädd för hur Starchallenge eventuellt kommer tas emot där. De sågar ju regnskogar på den sidan. Jag inser ju hur tufft det är att tävla med spel som Noir eller EnGarde och de säger att "man får räkna med att jämföras med proffsen som spelmakare idag". OK! I hear you. Jag har tagit en hel del på rollspel.nu under åren så jag är väl van men ett publicerat spel är något annat. Sen ska man ta alla kritiker med en nypa salt (min ebok totalsågades tex). Men att ställa ut ett livsverk (alltså inte något som skapats under ett par år utan livsverk) och bli sågad might hurt. Sen är det ju trist också för det kommer väl skrämma bort den lilla skara som kommer gilla Starchallenge och med ovan sagda om regelmekanik så tror jag Starchallenge får just en liten skara. Framförallt då jag bryter flera konventioner i mitt skapande.

Så. Kul om ni orkade ända hit. Jag vet att vöer ett halvtusen har läst bloggen fram till mitten av december i år. Om nån orkar kommentera några inlägg vore det kul. Men jag är tacksam för att så pass många ändå följer ett okänt spel. Ha nu ett riktigt gott nytt år så bjuder jag på initativbrädsskissen här. Hörs snart.