Starchallenge

Starchallenge

Starchallengebloggen

Här kommer utvecklingsprat, små nyheter och annat som har med rollspelet Starchallenge att göra.

Världen

StarchallengePosted by Niklas Mon, July 04, 2011 13:38:40

Jag har kommit så långt i världsbeskrivningen att bakgrunden är färdig. Bakgrunden kommer sätta tonen för de olika delarna i galaxen. Logiska vurpor och tidsglapp har lösts så nu sitter bakgrunden ihop.

Jag kommer leverera världen här, på rollspel.nu och naturligtvis i regelboken. Men det jag släpper på nätet kommer vara i form av korta noveller med ett sjujävla drag och stämningssättare som gör att man vill plöja igenom det pga att det ska vara spännande och vips har man också lärt sig en hel del om världen. Man kommer hela tiden kunna slå upp ord man inte är med på men som finns i galaxen i ett referenslexikon men självklart ska det så långt som möjligt förklaras i löptext.

Jag har påbörjat och identifierat samtliga brytpunkter kring tidslinjen från start till nu och ska påbörja novellskrivandet i veckan. Sen kommer jag släppa dem en och en med reservation för omarbetningar naturligtvis. Det kommer inte bli en trött kronologi och brytpunkterna ska inte vara av varianten sammanfallande kungadömen, alliansbildande till tusen, krig med mera. Less is more så jag försöker hålla det kort och intensivt. Nu ska jag kontrollera min bakgrund och därefter - om jag är nöjd - påbörja novellskrivandet.

Min intention är att det ska bli något spännande att följa... Jag hoppas publicera redan i veckan.

Fler speltestare och illustratörer

StarchallengePosted by Niklas Mon, July 04, 2011 12:51:31

Fler illustratörer har börjat höra av sig och jag kommer lägga upp en arbetsstruktur för dem i veckan (fan på fredag då dotter lagt sig och fru är borta?). Det ska bli intressant att få börja ta del av det materialet.

Dessutom dök 2 nya speltestare upp också vilket gör den totala summan läsare av Starchallenge nu till 12. Tyvärr verkar en del backat ur projektet så läser ni här får ni gärna höra av er. Jag ska själv spelleda en del för några hårda testare så ni under 2012 får ett rymdspel som hette duga.

Den feed back jag fått hittills har varit övervägade positiv vilket är ett bra betyg från folk som inte är ens kompisar eller fans. Det lilla jag nämnt om världen har fallit i bra jord också.

Ser fram emot mina nya speltestare och illustratörer. Mitt liv är oerhört rörigt nu men jag ska segla det här i hamn!

Framstegsrapport

StarchallengePosted by Niklas Mon, June 27, 2011 15:33:12

3D modellerare har börjat höra av sig angående att bidra med illustrationer vilket är väldigt trevligt. Det som är lite mindre trevligt är andelen speltestare. Många har hört av sig och påbörjat ett kapitel men därefter har jag inte hört något trots att jag mejlat. Om ni läser det här vore det kul att få reda på hur ni ligger till.

Under sommaren och hösten ska jag speltesta en del själv. Jag har gjort ett test över nästan samtliga regeldelar vilket fungerade bra. Jag har dock fått en bra feed back på vissa avsnitt och kommer få mer vilket är glädjande.

Jag håller på att försöka få ihop världen i mitt huvud för att därefter kunna fokusera mer på att designa den. Jag behöver egentligen bara tid och lugn och ro. Det ska kunna funka på semestern kanske. Annars är det kaos i mitt liv så jag har inte lyckats fokusera så hårt på Starchallenge. Jag får ta nya tag men det är rörigt.

Det där sista lät som en quitterattityd men det är inte mitt kännemärke. Under 2012 hoppas jag få ut Starchallenge men nu är jag som sagt delvis i händerna på andra.

Regelgenomgång

StarchallengePosted by Niklas Sun, June 19, 2011 10:38:03
Just nu läses reglerna av färska ögon där många kommentarer görs. Reglerna verkar uppskattas av den som har läst mest vilket är vår Nässe från rollspel.nu. Jag hoppas ha fått spelet testat av andra inför senhösten och då kunna låta layouta det. Problemet ligger just nu på illustrationssidan så jag antar att jag måste börja jaga mer illustratörer under hösten eller i sommar. Det kan vara optimitstiskt att spelet ska släppas våren 2012 men under 2012 borde det finnas i handeln.

En märklig känsla

StarchallengePosted by Niklas Fri, May 27, 2011 10:26:06

Jag måste förhålla mig till att nu låta andra "göra jobbet". Att lämna över till andra. Mina speltestare och de som ska illustrera - vilket idagsläget är en osäker del av projektet. Känner du eller är du illustratör och vill jobba med mig så kontakta mig på niklas.gerholm@bredband.net. Det är arvodeslöst dessvärre men gillar du konceptet fantasy in space (scifantasy) så kan vi väl prata.

Vad jag ska göra nu är att försöka närma mig ett rollformulär (kom gärna med idéer, se den här tråden). Men ännu viktigare är världen som sakta byggs upp i mitt huvud.

Deadline för den är i oktober. Då ska mellan 50 till 80 sidor vara författade. Då hoppas jag också att illustrationer är på plats. Sen lay out och iväg till förlaget Mylingspel. Sen tryck och ut i handeln om knappt ett år.

Nu väntar jag på mina speltestare, ska själv köra en del i sommar. Väntans tider som sagt... Det är en märklig känsla att gå från 24/7 jobb/företag/Starchallenge till att vänta och försöka få ihop något som INTE är regler utan bara värld vilket iofs är SÅ mycket mer tilltalande just nu. Jag försöker bara förhålla mig till det nya...

Framstegsrapport

StarchallengePosted by Niklas Mon, May 23, 2011 22:32:13
Starchallenge regelkärna är klar och speltestad grovt! Nu kommer reglerna läggas upp på googledocs till de som sagt att de vill prova på spelet. Världen är helt ofärdig så speltestarna kommer få ge reglerna en testdrive. Reglerna blev mellan 120-130 sidor vilket är en rejäl bantning från de 1500 sidor förrförra versionen låg på och en dryg tredjedel av förra versionens regelmassa. Kortare regler än så här har jag aldrig skrivit, inte ens i den första versionen som iofs var handskriven.

En av speltestarna i veckan som har erfarenhet från 10-15 spel sa att det här var en av de bästa regelkärnorna han provat vilket gjorde mig riktigt nöjd. Jag ÄR nöjd. För att ge er en bild av vad jag tror mig uppnått så citerar jag en bit ur introduktionskapitlet:

"Då jag skapade Starchallenge hade jag följande fokus: Fantasyvärld i rymden. En komplex väl sammansatt värld. Fartfyllda konfliksystem. Konfliktsystem som är strömlinjeformade men fokuserar på sex förutbestämda konfliktområden. Strömlinjeforma spelet. Ett stridsystem som lyfter bort pingpongstirder (jag attackerar – du parerar) och inför mängder av val som utnyttjar något annat än the good ol’ ”Jag skjuter” utan att det blir komplext. Systemet skulle också innehålla stress som kännetecknar strid där man inte vet vem som är fiende, vad som händer och vad som omger en. Samtidigt vill jag ha ett mått av taktik och ett stort mått av berättande. Och stridsystemet skulle fokusera på alternativ till ”jag dödar honom”. Istället ville jag visa på andra sätt att reda ut en konflikt och ge spelarna den makten. Ett skadesystem som direkt påverkar karaktären men som också ger spelaren inflytande över skadorna (det finns inget som är så tråkigt som begränsningar man inte kan påverka och just skadesystemen tenderar ofta bli sådana) med en twist som ökar spänningsmomentet. Ett system som tog vara på relationer och känslor och ett system som hade bra regler för sociala konflikter som inte var ”slå över Övertala” för att ge speliga alternativ till strid. Och till sist bort bort bort från regelböcker. Det koncentrat som behövs från regelböckerna ska rymmas på ett A4 eller två. Spelet skulle till sist fokusera på satsningar, karaktär och berättande".

Jag kommer nu snart kontakta illustratörerna men jag ska researcha lite kring inspiration för dem för dit jag vill ha världen. jag behöver också ge dem några tydliga uppgifter och hur jag vill ha illustrationerna. Jag är dem evigt tacksamma.

Jag siktar på att skriva världen under de närmsta 4-6 månaderna. Jag kommer ha ett speciellt upplägg på världen som jag återkommer till. Världen är scifi fantasy dvs fantasy in deep space. Smaka på ord som kaoskrigare, dimensionsriddare, mörkerherrar, giakspjut, solskepp... Då världen är klar, eller snarare under tiden, så ska korrläsarna få sitt. Jag hoppas kunna hitta några fler på rollspel.nu. Sen är det layout och sättning vilket jag också hoppas få hjälp med. Jag hoppas ha spelet layoutat och satt till årsskiftet eller strax därefter och distrubuera det ut i handeln under tidigt 2012 eller senast om knappt ett år.

Då kommer alltså skrivbordsprodukten från en tioåring finnas i handeln och det är för mig helt enormt! Inte för er. Men för mig. Och det är mitt mål att ta position som ett av Sveriges bästa scifispel. Då reglerna är ute så får vi se hur jag går vidare med produkter men faktum är att jag redan är rätt slut. Jag har jobbat på dagarna och sen till ett på nätterna med Starchallenge samtidigt som mitt företag fått investerare. Tack min familj!

Ska vi avsluta med några regelteasers? Okej...

1) Spelet har inga nivåer på skador eller kroppspoäng utan allt sköts av en konfliktklocka.

2) Fordonsstrid har ett enkelt system men jag har byggt ett snabba system som låter olika funktioner som sköts av olika spelare samarbeta genom att skaffa sig fördelar gentemot fienden.

3) Ett smidigt system för att hantera fienden där det är slut med att hålla reda på en massa krigares skador.

4) Ett konfliktsystem som ger mycket taktiska val och stor valfrihet på ett enkelt sätt.

Det får räcka så så länge men more to come... De som är intresserade att ta del av reglerna och kommentera dem kan mejla mig på niklas.gerholm@bredband.net.


Statusuppdatering v7

StarchallengePosted by Niklas Sun, February 20, 2011 13:26:42
Hej,

Jag har inte hunnit med Starchallenge på ett tag för en hel massa grejer har hänt i företaget - det om något är ett mastodont projekt och jag hoppas kunna berätta om det någon gång men det är huge. Sen är jag för trött just nu. Och ganska less på system. För vet ni vad jag gjort? Jag tog helt sonika och gav upp gällande mitt system som hela tiden haft fokus på Tid. Jag har kastat ut Tid som faktor i systemet. Och det Tid har funnits med sedan 4 år tillbaka. Så varför har jag gjort det? Funkar det inte med en tidsvariabel? Jo det gör det oavsett vad alla belackare säger. Det går att använda tid i slagen och det går att få en del olika outcomes genom att ta med tid. Men det gör systemet tyngre och det är inte det jag vill. Det gör det också svårare att få resten av slaget intressant och man får några buggar. De går att lösa men det är då det blir tyngre. Men det största skälet är att satsningssystemet inte känns så roligt längre. Strid är tråkigt i en massa rollspel. Däremot är strid en intressant konflikt som påverkar en hel del hos karaktären, dels fysiskt och dels mentalt. Men själva stridsupplevelsen måste kännas rolig. Jag har tittat på några varianter och kopierade en hel del och ändrade lite och ska testa om det verkar så kul som det såg ut.

Sen fick jag en kommentar av Sune som tyckte att Starchallenge kändes väldigt spretigt med vildmagi, scifi och fordonsstrid. Jag fattar inte sånt där. Vad då spretigt? Magi är coolt. Men ovanligt. Just nu har jag inte så mycket fokus på det där. Det känns som att jag närmar mig StarWars. Samma riddartänk men inte alls Jedistuket. Jag vet inte.

Fordonsstrider är väl självklart i en scifi värld. Grejen är ju att jag inte ska ha en massa tyngd på fordonsstriden. Däremot ska jag faktiskt försöka göra fordonsstrid roligt och har fått lite synpunkter på detta på rollspel.nu.

Men spretigt alltså? I min värld är det där prettosnack (förlåt Sune). Om jag spelar ett spel får det gärna ha en massa funktioner inbyggda så länge det är KUL! Tycker ni också det känns spretigt?

I min värld ser det ut så här: Du lever i en galax där ett mörkt hot hänger över galaxen, dels i form av en naturkatastrof och dels i form av en mörk makt som tagit sig till galaxen och nu tänker befolka den och göra den till sin - för att de måste. Världen är actionfylld och episk och de tillbehör som följer med den burgaren måste bli, att känslor och sociala samt mentala konflikter får stöd. Sen måste strid ha stöd - man mot man så väl som fordon. Sen är magi ett osäkert kapitel men jag gillar tanken på att magi är det som inte de mörka har tillgång till och som en av de få saker som håller dem stångna samtidigt som "magikerna" blir färre och färre. Magikerna i sig använder sig av det kaos som beskriver hela världsrymden och de är nog inte ens säkra på VAD de använder och frågan är vad det leder till. Det är också en konflikt i samhället - de som har respekt för magikerna och de som föraktar dem för att de river upp revor i tidrymden eller vad det kan bli. Alltså blir magi coolt. Och då fattar jag inte spretgrejen. Det känns som en konstruktion av rollspelsmakare som säkert äger sin riktighet för vissa grupper och inte för andra. Men kom gärna med er kritik.

Jag hoppas verkligen kunna speltesta snart men tiden är så knapp.

Statusuppdatering vecka 5

StarchallengePosted by Niklas Thu, February 03, 2011 11:02:28
Igår satte jag punkt för mina tre konfliktsystem. Fatta. Den tyngsta delen är klar. Starchallenge spinner mycket kring de här systemen. Min vildmagi ska bli enkel. Fordonsstrid ska göra med ett enkelt snabbt kortsystem. Storskaliga rymdstrider skiter jag i for now. Starchallenge är inte fokuserat på det - jag tror det finns andra scifi spel som använder detta hint hint.

Nästa steg är karaktärsgenereringen men just precis nu ska jag sortera upp i de typ 100 dokument som samlats här sen i november då jag började och renskriva konfliktsystemen för speltest. Helt fuckin otroligt. Det har inte alltid varit kul. Jobbar heltid, ska ha en presentation för ett stort internationellt företag som förhoppningsvis genererar de pengar mitt företag behöver OCH sköta familj (utan kök för tillfället). Brukar va svimfärdig av trötthet vid 0-1 på natten. Men jag kommer slutföra det här. Det är mitt signum. Att slutföra!

Snart hoppas jag kontakta alla er som vill speltesta med en första fråga kring projektet.

Min största rädsla nu? Att jag själv hittar så många buggar att det här drar ut flera veckor till. Eller ännu värre; jag måste börja om med något. Nä dags att börja sortera. Det ska bli skitkul! :D

PS
Världsdokumentet växer. Jag kan inte så mycket om de scifi spel som finns men jag tror det här blir något som inte finns på marknaden idag. Och för de som gillar det här så har jag några förslag jag grunnat på under några månader. Men mer om det senare.

Next »