Förvirring

Förvirring

Välkommen

Förvirring är min, Tina Engströms, egen privata blogg. Här publiceras allt från lägesrapporter om MylingSpel och allmänna funderingar till klagovisor och tankar om speldesign.

Vad folk har lärt mig om mitt eget spel

En Garde!Skapad av Tina Engström 2011-01-04 15:59:40
Det har nu börjat strömma in kommentarer och intryck om En Garde! III, vissa inte helt oväntade men också vissa som jag inte alls väntade mig. Senaste dagarnas kommentarer har nu fått mig att vilja prata av mig och lätta på trycket lite. Detta är med andra ord inget direkt vettigt eller allvarligt inlägg, bara en rant. Det innehåller dessutom pikar, sarkasm och dåliga skämt - så läs inte om ni tar illa upp av sådant. ;)

Sååå, här följer en lista med saker som jag har fått lära mig om mig själv, andra som har jobbat med spelet och om spelet i sig - samt naturligtvis några mer eller mindre förvirrade tankar från min sida:


- Att äga En Garde! III är något att vara avundsjuk över. (Ja, det var ju faktiskt riktigt roligt att höra!)

- Jag och mina illustratörer är besatta av stora bröst. (Bröst är vackra! Sedan har korsetter en förmåga att pressa upp även små bröst så att de ser ut som silikontuttar. Förutom då att mina ganska fria tyglar när det gäller illustratörernas tolkningar av motiven har gjort att vissa bilder kanske är lite i överkant.)

- Jag är en idiotisk fettfobiker eftersom det finns ett råd om att en rollperson som väger 200 kg inte bör vara extremt rörlig och smidig. (Är själv småfet och har vänner som är åt det större hållet - efter erfarenhet skulle jag snarare vilja kalla det fakta att de flesta korpulenta människor överlag är mindre rörliga än smala och seniga personer.)

- En Garde! III är nu känt som El Grande Tutte hos vissa. (Fniss.)

- En Garde! III har en snedvriden syn på könsroller och ungefär allt annat som man kan ha fördomar om. (Ja ... öh, därav alla marginaltexter och kommentarer om hur man slår mynt av tidens fördomar eller helt enkelt arbetar runt dem.)

- En Garde! III innehåller stavfel. (Jag veeet, jag hittade en bunt själv som borde ha varit hur enkla som helst att se och rätta - där fick jag för att jag trodde att korrekturen var riktigt bra.)

- Spelet innehåller vissa dåliga bilder. (Japp. Det är tyvärr en effekt av en utvecklingsbudget på ungefär noll kronor. En Garde! III är egentligen ett hemmaprojekt och terapiarbete.)

- Det är tröttsamt att lusläsa hela utrustningslistan. (Tror Fan det. Utrustningslistorna är mest ett verktyg och exempel på tidens teknik och bruksvaror, inte lektyr.

- En Garde! III är för långt och därmed inte så bra. (Det är helt fritt fram att tycka.)

- Det finns för få bilder på vanliga människor i spelet. (Det kanske stämmer, även om de flesta bilder trots allt faktiskt avbildar ofrälse. Har nu lovat att fler modebilder även för de lägre klasserna ska dyka upp i Furstarnas tid.)

- Vissa roar sig med att tvätta ögonen med stålull efter att ha sett kurtisanbilden på sidan 106. (Gör inte det ont?)

- Konfliktsystemet Code Duello är skitroligt och liknar Noirs. (Skoj att höra, har dock ej läst Noirs stridssystem så vet inte om jämförelsen stämmer.)

- En Garde! III ges ut av Myling spel. (MylingSpel!)

- En Garde! III har ett modifierat T20-system som regelmotor. (Eh? Betyder det att spelet är en Dungeons and Dragons-klon?)

- Spelet är som gjort för att gör genomtänkta, levande och roliga rollpersoner. (Jo, det var väl ungefär det jag hade tänkt mig. Dock kul att höra att det verkar ha lyckats.)

- En Garde! III är årets produkt 2010. (Woha!?)

- Spelet har regler för all, vilket är tröttsamt och gammalmodigt. (Om man vill kalla det så, så visst. Egentligen är det så att det finns högvis av exempel på hur man kan använda regelmotorn - det är mycket som inte är satt i sten för att spelledaren ska få större frihet när hon tolkar reglerna.)

- Lyxutgåvan är så fin att man vill gråta. (Var faktiskt ett väldigt bra betyg på boken - är jätteglad över den kommentaren.)

- Ingen spelgrupp orkar läsa igenom detta monster till bok för att spela matinéäventyr. (Ok! Bra att veta. =) )

- Produktionsvärdet på boken är mycket högt. (Tack! Kul att höra att frustration och nedlagt arbete lönar sig i slutänden.)

- Bokens luftiga layout och entusiastiska språk gör det lätt att ta sig igenom boken. (Också kul att höra.)

- En Garde! III är skriven på ett genomgående könsneutralt sätt. (Ja, jo, det var nog det jag försökte mig på. Kul att jag verkar ha lyckats.)

- Regelmotorn är lätt till medelsvår och reglerna är strömlinjeformade och konsekventa. (Bra, antar jag. =) )

- Ett helt underbart system, men ... (Jaja, det är bara att ändra vad du vill om du tycker att mitt helt perfeka system trots allt inte är perfekt. Akta bara så att Bamse inte kommer och tar dig om du går emot reglerna.)

- Jag ÄLSKAR kapitlet om namnen. (Det är ju bara en lista med namnförslag ju ...)

- Det här är det enda rollspelet utöver Mutant Chronicles som jag verkligen älskar att skapa karaktärer i. (Good for you! You just won an IKEA moose ready to be assembled.)

- Utrustningslistorna och myntavsnittet är vansinnigt långa och får en att undra om man ska swashbuckla eller räkna slantar. (Fortfarande ett hjälpmedel ju. För övrigt är det nog räkna slantar som hela spelet går ut på. =) )


Det finns en del till att hämta och skriva upp på listan, men orkar inte just nu.

  • Kommentarer(2)//asynja.mylingspel.se/#post5