Förvirring

Förvirring

Välkommen

Förvirring är min, Tina Engströms, egen privata blogg. Här publiceras allt från lägesrapporter om MylingSpel och allmänna funderingar till klagovisor och tankar om speldesign.

Samarbete med en verklighetshandikappad

FunderingarSkapad av Tina Engström 2012-02-23 11:34:08
Varning! Denna post innehåller privata funderingar, raljerande, bitterhet, utlämnande information om anonyma personer och hyllningar av en och annan lysande frilansare. Posten har inte direkt någon större mening, eller ens existensberättigande, och är enbart skriven för att jag ska få lufta mina tankar lite.

Jag är inte lätt att samarbeta med, oavsett vad det är frågan om. Det erkänner jag villigt. Detta främst för att jag inte mår bra, men troligen även för att jag sysslar med precis allt som har med spelutvekling att göra. Jag målar, sätter, redigerar, korrekturläser, skapar regelsystem och i stort sett allt annat. En frilansare kan därmed vänta sig kritik av någon som i de flesta fall vet vad hon talar om, till råga på allt en som vet precis hur hon vill ha det och därför ställer ganska höga krav. Som om inte det vore nog är hon inte heller rädd för att redigera allt från texter till bilder för att de ska få rätt stil. Kort sagt en mardröm för de, ofta, glada amatörer som är vana vid att få helt fria händer.

Sedan kanske det bör tilläggas att jag alltid gör mitt bästa för att ge konstruktiv kritik, bara hoppar in med redigeringssaxen om det krävs och alltid försöker se till att ingen behöver stressa sig sönder och samman för att kunna leverera i tid. Trots detta är det många, främst män av någon anledning, som inte har klarat av att anpassa sig och ta order av mig. Ibland har personer till och med försäkrat att arbetet går framåt bara för att i slutänden erkänna han eller hon inte ens har börjat, och inte har vågat säga något. I många fall har de som har tröttnat på sitt projekt bara lagt det på hyllan, vägrat svara på tilltal och bara försvunnit.

I vissa fall har jag en känsla av att allt detta beror på att vissa helt enkelt inte klarar av att ta order, och i andra fall för att jag helt enkelt inte är helt frisk, varken fysiskt eller psykiskt. Detta lyser ibland tyvärr igenom i samtal och mailkommunikation när jag mår dåligt, har extra ont i kroppen eller känner mig angripen, och gör mig vad man skulle kunna kalla bitig.

Med detta sagt kan jag säga att jag har blivit bränd så pass många gånger nu att jag drar mig lite för att be glada rollspelare om hjälp. Detta trots att jag ofta behöver det för att ro vissa projekt i land.

Det började redan när jag hjälpte Mindless Gaming skriva en del av andra utgåvan av En Garde!. Företagets ägare betalade där en ung illustratör en summa pengar för att måla 30 bilder till regelboken. Hon fick pengarna, men klarade i slutänden inte av att måla mer än halva det antalet. Kvalitén var dessutom inte direkt jättebra och min besvikelse lyste nog igenom en del, trots att företagets ägare ansåg att det fick duga.

Samtidigt anmälde en av en delägares vänner intresse för att skriva ett par kapitel till boken. Glada skickade vi över den information som han behövde och väntade på resultatet. Tiden gick och våra frågor om arbetet gav bara att det nästan var färdigt. När boken, enligt ansvarig utgivare, började bli färdig för tryck började vi få lite lätt panik. Till slut lyckades vännen till honom få tillgång till vad han trodde var texten. Skivan som den var bränd på visade sig dock innehålla en TV-serie. Skribenten gick därefter under jorden och försvann, och vi fick panikskriva två kapitel själva. Efter ett tag kom det fram att skribenten inte ens hade börjat. Till slut kom även orsaken fram. Privat var han så stressad av olika orsaker att han slutligen kollapsade i Stockholms tunnelbana.

Mitt tips till alla frilansare är därmed: VÅGA SÄGA TILL OM NI MÅR DÅLIGT FÖR ÄNDA IN I RISGRYNSGRÖTEN! Jag förstår verkligen.

Fler exempel är alla de som har anmält intresse av att skriva en Karibienmodul. De flesta har glatt anmält sitt intresse, bara för att antingen försvinna i tomma intet eller komma fram till att de inte har tid på grund av ändrade förutsättningar. Det senare är inte mycket att göra åt, då det händer, men att bara försvinna är inte ok. Jag är inte säker på hur många som har velat skriva boken nu, men jag tror att det ligger runt fem. Det enda vi har att visa upp är lite inledande texter. Som tur är kommer Pirater! ut nu, ett rollspel som till stor del fokuserar på Karibien. Med lite tur nöjer sig många med informationen i boken tills någon slutligen får för sig att skriva färdigt Karibien.

Ett annat projekt som har blivit minst sagt otursförföljt är Dårarnas ö. Äventyret är till största delen färdigt textmässigt. Det som fattas är bilder och omslag. Jag tror att det är fyra eller möjligen fem personer som har anmält sitt intresse för att illustrera det. En person började glatt, gjorde en halv bild och lämnade plötsligen ett kryptiskt meddelande om att han inte hade tid mer. En tredje fick för mycket att göra och upptäckte att hans dator inte klarade av storleken på bilderna (fullt förståeligt). Den senare ska dock ha en stor hyllning. En trevlig person som mycket väl kan tänka sig att jobba med oss i framtiden, när hans dator och fritid medger lite målande. En av hans bilder kommer att dyka upp i Leviathan, vilket vi tackar honom för.

Ett riktigt illa exempel på någon som ville hjälpa till är de praktikanter som blev satta att hjälpa till att skriva En Garde! III. Detta gjordes genom en högskola och borde inte har resulterat i några problem kan man tycka. De flesta studenter vill trots allt inte få underkänt i en så lång kurs som det här var. Det är inte ofta som jag har blivit så besviken på någon. Efter månader av arbete lyckades de skriva ihop ett underkapitel på några få sidor, inget annat. Detta gjorde att hela spelet blev försenat och jag fick sätta mig och panikskriva igen, trots att jag egentligen hade behövt måla för att ersätta några sämre bilder. Jag är nu skeptiskt till praktikanter också. Ska ska därför en hel del till innan MylingSpel tar in en praktikant. Men motbevisa oss gärna.

Jag har som sagt högvis av exempel på frilansare som har betett sig på ett mer eller mindre underligt sätt. Många har bara försvunnit, andra har blivit aggresiva, vissa har inte haft disciplin nog och ett antal har misskött sig på andra sätt. Ett av de värre exemplen är en illustratör som målade extremt verklighetstroget, men gjorde en hel del konstiga fel i proportioner, skärpa och annat. Robert Jonsson hyrde in honom för stora pengar till Leviathan, och han lyckades producera ett antal bilder innan hans fusk uppmärksammades. En annan illustratör lyckades nämligen se att hans bilder egentligen var kollage där konst hade stulits rakt av från andra konstverk. Mycket av bilderna var helt enkelt klipp och klistra. Det hade inte varit några problem om han hade använt foton eller stockbilder som bildreferens, men det här var verkligen kopierat rakt av från andra konstnärers målningar. Stöld, och i allra högsta grad förbjudet. Som tur är upptäcktes det innan Leviathan gick i tryck, vilket effektivt har stoppat en eventuell stämning. Tyvärr har samma person lyckats göra bilder till andra svenska rollspel, och minst ett av dem är i tryck i detta nu. Jag vet inte om han även gör bilder till andra spel fortfarande.

Allt är som sagt inte dåligt. Vi har många exempel på folk som har skött sig helt lysande, och vars tjänster rekommenderas. Många har till och med gått och blivit mer eller mindre kända. Hit hör Daniel Falck, Daniel Thollin, Daniel Andersson, Emma Grahn, Jennie Gyllblad, Måns Waldenström, Elin Hjulström, Yvonne Diana Undin och många andra. (Någon som heter Daniel verkar visst vara ett ganska säkert kort ser det ut som. smiley )

Frågan är då vad jag vill ha sagt. Det vet jag faktiskt inte riktigt. Det hjälper dock om folk som vill hjälpa till, och som vill uppväga alla mina dåliga erfarenheter, inte gör som många av dem som tas upp ovan. Klarar ni inte av deadlines, säga ifrån på ett icke hotfullt sätt om ni mår dåligt, ta till sig instruktioner, eller inte förstår att det krävs en hel del av en rollspelskonstruktör kanske ni bör tänka er för innan ni vill hjälpa mig eller andra rollspelsutvecklare. Detta speciellt som lönen ofta är låg eller icke-existerande. I mitt fall är det även bra om ni klarar av att hantera någon som har riktigt dåliga dagar. Var dock inte rädd för att anmäla intresse. Den svenska rollspelsmarknaden behöver all hjälp den kan få.

  • Kommentarer(1)//asynja.mylingspel.se/#post10